G20’NİN YENİ DÖNEM BAŞKANI ALMANYA
Almanya, 1
Aralık 2016 itibariyle G20 dönem başkanlığını devraldı. Peki bu topluluk hangi
ülkelerden oluşuyor? Amacı ve etki gücü ne? İşte 5 soruda G20.
Almanya, 7-8
Temmuz 2017’de G20 Zirvesi’ne dönem başkanı olarak ev sahipliği yapacak.
Hamburg’daki buluşma, Almanya’nın organize ettiği en büyük siyasi zirve
toplantılarından biri olacak. Hamburg’da ağırlanacak liderler arasında ABD’nin
müstakbel Başkanı Donald Trump, Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin ve Türkiye
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan da bulunuyor. İşte 5 soruda G20 hakkında
merak edilenler:
G20’ye hangi ülkeler üye?
G20, Avrupa
Birliği’nin yanı sıra önde gelen
sanayileşmiş ve sanayileşmenin eşiğindeki 19 ülkeden oluşuyor: ABD,
Almanya, Arjantin, Avustralya, Brezilya, Çin, Endonezya, Fransa, Güney Afrika,
Güney Kore, Hindistan, İngiltere, İtalya, Japonya, Kanada, Meksika, Rusya,
Suudi Arabistan ve Türkiye. Bu ülkeler dünya nüfusunun üçte ikisini temsil
ediyor. Küresel ekonomik hizmetlerin ve dünya ticaretinin ise yüzde 80’ini
gerçekleştiriyor.
G20 zirvelerine başka kimler
katılıyor?
Zaman zaman
misafir sıfatıyla davet edilen ülkeler de katılıyor. Örneğin bu yıl Çin’deki
zirveye Avrupa, Asya ve Afrika’dan toplam sekiz ülke çağrıldı. Bunun yanında
Birleşmiş Milletler, Uluslararası Para Fonu (IMF), Dünya Bankası, Dünya Ticaret
Örgütü (WTO), Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO) ve Avrupa Ekonomik İşbirliği
Örgütü (OECD) gibi büyük uluslararası kuruluşlar da G20 zirvelerine katılıyor.
G20 ne zaman kuruldu?
Asya’daki büyük
ekonomik krizin ardından 1999 yılında Almanya’nın başkenti Berlin’de kuruldu.
Önce maliye bakanları düzeyinde faaliyet gösterdi. Toplantılar 2008’den
itibaren liderler zirvesine dönüştü. Her ne kadar uluslararası ekonomik
işbirliğinin amaçlandığı bir platform işlevini görse de dünyadaki siyasi
gelişmeler de genelde zirve gündeminin üst sıralarında yer alıyor.
G20’nin etki gücü nedir?
Alınan
kararların herhangi bir bağlayıcılığı yok. Kararlar daha ziyade yol gösterici
ve itici güç işlevinde. Zirve toplantılarını asıl ilginç kılansa resmî gündemin
haricinde liderlerin yaptığı ikili görüşmeler.
G7’den farkı ne?
Önde gelen yedi
sanayi ülkesinin 1970’lerde kurduğu G7, Batılı bir değerler topluluğu
hüviyetinde. Çin, Hindistan ve Brezilya gibi itici güçler bu gruba dahil değil.
Bir süreliğine Rusya’nın da katılımıyla G8 şekline dönüştü. Ancak Kırım
politikası nedeniyle Rusya tekrar topluluk dışına itildi.
Yorumlar
Yorum Gönder