DEUTSCHE WELLE: “3.HAVALİMANININ TEMELLERİ ATILDI, ÇEVRECİLER KAYGILI”
İstanbul’da
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle tartışmalı 3’üncü
havalimanının temeli atıldığına dikkat çeken Deutsche Welle, “ Ancak projeye
ilişkin endişeler giderilmiş değil, özellikle çevreciler tepkili” dedi.
“İstanbul’a
yapılması planlanan yeni havalimanı Türkiye’nin dünya havacılığındaki konumunu
perçinleyecek. 150 milyon yolcu
kapasitesine sahip olacak havalimanının maliyetinin 10 milyar doları aşması
bekleniyor” diyen Alman yayın kuruluşu Deutsche Welle, Erdoğan’ın, ‘Türkiye artık
Sabiha Gökçen’e de Atatürk Havalimanı’na da sığmıyor’ şeklindeki sözlerini
aktardığı haberinde, “Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, bugün İstanbul’da temel
atma töreni gerçekleştirilen ve dünyanın en büyüğü olması planlanan 3’üncü
havalimanının Türkiye için neden bir ihtiyaç olduğunu, bu sözlerle açıklıyor.
Ancak ilk kazması bugün vurulan proje, ihtiyacı karşılamakla kalmayıp dünyanın
en büyük havalimanlarından biri olacak. Yıllık 150 milyon yolcu kapasitesi ile
ABD’deki Atlanta ve Çin’deki Pekin havaalanlarını geride bırakacak olan yeni
havalimanı, 150’den fazla havayolu şirketini ağırlayacak ve dünyanın 350
noktasına uçuş gerçekleştirecek” şeklinde kaydetti.
Çevrecilerin ise İstanbul’un kuzeyine inşa edilecek
havalimanına tepkili olduğunu kaydeden Deutsche Welle, “İhale sürecinin
hukuksuz olduğu iddiasında bulunan çevre örgütleri, projenin Trakya’da ekolojik
bir krize yol açacağı uyarısında bulunuyor” dedi.
Deutsche
Welle haberine şöyle devam etti:
“Son
yıllarda havacılık sektörü ABD’de küçülüp AB’de ise yerinde sayarken, Türkiye
bu alanda yıllık ortalama yüzde 15 hızla büyüyor. Dünya ekonomisinin
güneydoğuya kayışı ile birlikte, havacılık sektörünün merkez noktaları da ABD
ve Avrupa’nın kuzeyinden doğuya doğru kayıyor. Bunun en önemli örneklerinden
biri de bugün İstanbul’da temeli atılan ve dünyanın en büyüklerinden biri
olacak yeni havalimanı. İstanbul’un kuzeyinde 76,5 milyon metrekarelik bir
alana kurulacak havalimanı, 10 milyar 247 milyon euroya mal olacak ve 25 yıllık
kira bedeli olarak devletin kasasına 22 milyar 52 milyon euro gelir sağlayacak.
Aynı anda
500 uçağın park edebileceği 3’üncü havalimanı, Limak-Kolin-Cengiz-Mapa-Kalyon
Ortak Girişim Grubu tarafından inşa edilecek. Avrupa’da Heatrow ve Frankfurt
havalimanlarına rakip olacak olan yeni havalimanının 2018’de faaliyete geçmesi
planlanıyor. 150 bin kişiye istihdam sağlayacak havalimanı, Kuzey Marmara
Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, metro hatları ve yüksek hızlı tren sistemi
ile de bağlantılı olacak. Öte yandan, bugün coşkulu bir temel atma töreni ile
kutlanan 3’üncü havalimanı projesine, çevrecilerin ciddi itirazları var. Bu
itirazlar, projenin durdurulması talebi ile yargıya da yansımış durumda.
Özellikle, inşaat sahası içinde kalan irili ufaklı onlarca göl ve göletin
kanallar açılarak Karadeniz’e boşaltılması endişe yaratıyor. Çevre Mühendisleri
Odası, 3’üncü havalimanı ihalesinin hukuka aykırı yapıldığı ve Trakya
bölgesinde çevre felaketine neden olacağını iddia ediyor”.
Deutsche
Welle haberini ayrıca, Çevre Mühendisleri Odası Başkanı Baran Bozoğlu’nun,
“3’üncü havalimanı projesinin mutlaka durdurulması gerekiyor. Elbette ülkemizde
havalimanları yapılmasına karşı değiliz. Ancak bu proje tam bir çevre felaketi.
Söz konusu projenin ihale sürecinde yaşanılan hukuksuzluklar da var. Çevre
Kanunu’na göre ihale yapılmadan önce Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED)
raporunun alınması gerekirken, 3 Mayıs 2013’ten yapılan ihaleden 20 gün sonra
ÇED olumlu raporu alındı. Biz de bu konuda iki dava açtık. Son bir yıldır
açtığımız davalar bir türlü görülmeye başlanmadı. 3’üncü havalimanı inşaatı süresince
İstanbul’un su ihtiyacı için önemli olan Terkos Havzası’nı besleyen 70 sulak
alan kurutulacak ve 2,5 milyon ağaç kesilecek. Biz ülkemiz için daha sağlıklı
bir kalkınmanın mümkün olduğunu düşünüyoruz. Trakya, 3’üncü havalimanı, üçüncü
köprü ve Kanal İstanbul projeleriyle çok ciddi bir ekolojik kriz ile karşı
karşıya” şeklindeki görüşlerini aktararak noktaladı.
Yorumlar
Yorum Gönder