DEUTSCHE WELLE 5 SORUDA ANAYASA DEĞİŞİKLİĞİNİ DERLEDİ
Anayasa değişikliğinin TBMM’de kabul
edilmesiyle birlikte Türkiye’yi referanduma götürecek bir süreç de başlamış
oldu. İşte beş soruda bu sürece dair ayrıntılar.
Anayasa
değişikliğinin mecliste kabul edilmesiyle Türkiye’de parlamenter sistemi
bitirip, başkanlık sistemini başlatacak yeni döneme doğru bir adım daha atılmış
oldu. Türkiye şimdi bu dönemi resmileştirecek referandum için geri sayıma
geçti. Türk tipi başkanlık olarak tanımlanan sistem büyük tartışma konusu.
Referandum süreci nasıl işleyecek?
Anayasa
değişikliği ile ilgili süreci, mevcut anayasanın 175.maddesi düzenliyor. Bu
madde gereğince, 330 ile 367 (TBMM üye tam sayısının üçte ikisi) arasında oy alan
anayasa değişikliği teklifinin Cumhurbaşkanı tarafından referanduma sunulması
zorunlu. Cumhurbaşkanı anayasa değişikliği teklifini bir kez daha görüşülmek
üzere meclise geri de gönderebiliyor. Cumhurbaşkanı geri göndermeyip,
değişikliği onayladığı anda (Teklif kendisine ulaştığında cumhurbaşkanının 15
günlük inceleme süresi var) teklif referanduma sunulmak üzere Resmi Gazete’de
yayımlanıyor. Teklifin, Resmi Gazete’de yayımlanmasından sonra geçen 60 günün
ardından gelen ilk pazar günü referanduma sunulması gerekiyor. Türkiye’de 21
Temmuz’dan beri yürürlükte olan OHAL uygulamasında üçüncü dönem devam ediyor.
Bu dönem 19 Nisan’da bitecek. Adalet ve Kalkınma Partisi (AKP) hükümetinin ve
cumhurbaşkanının referandum tarihini belirlerken OHAL tarihini dikkate alması
da muhtemel. “Her koşulda referandumu gerçekleştiririz” diyen hükümet, OHAL
sürecinde de referandum yapılmasının ‘endişe edilecek bir durum’
yaratmayacağını söylüyor. Muhalefet ise OHAL sürecinde halkın iradesinin tam
olarak sandığa yansımayacağından endişe ediyor. Ankara’da, baharda referandum
hesapları ağırlık kazanıyor.
Referandum sürecinde partiler ne
yapacak?
İktidardaki
Adalet ve Kalkınma Partisi AKP ile milliyetçi Milliyetçi Hareket Partisi MHP
yönetimi anayasa değişikliği için Türkiye genelinde ‘evet’ kampanyası, MHP
içindeki muhali grup, ana muhalefetteki sosyal demokrat Cumhuriyet Halk Partisi
CHP ve Halkların Demokrasi Partisi HDP ‘hayır’ kampanyası yürütecek. OHAL’e
denk gelen kampanyalar boyunca toplu miting, gösteri ve protesto eylemleri
ancak resmi izinlerle yapılabilecek. Bu
süreçte kampanya yapmanın ‘çok zor’ olduğundan hareket eden muhalefet bloğu sosyal
medyayı yoğun olarak kullanmayı hedefliyor. Bu bloktan çıkan “Başkanlığa ve Tek
adam rejimine hayır” başlıklı videolar sosyal medyada paylaşım rekorları
kırıyor. Sosyal medyaya getirilecek olası kısıtlamaları da dikkate alan
muhalefet, ‘yüzyüze görüşmeler’ dahil, halkla buluşmayı sağlayacak her türlü
seçeneği gözden geçiriyor. AKP hükümeti cephesinde ise referandum için güvenlik
önlemlerini daha da artırmaya ve halkı olabildiğince yüksek oranda sandığa
yönlendirmeye dönük hazırlıklar yapılıyor.
Referandumda
halk; mecliste kabul edilen anayasa değişikliği teklifi için ‘evet’ ya da ‘hayır’
tercihlerinden birini kullanacak. Hükümetin sadece Milliyetçi Hareket Partisi
(MHP) yönetiminin desteğini aldığı anayasa değişikliği teklifine göre
cumhurbaşkanı aynı zamanda ‘partili’ de olabilecek. Yürütmenin başı olacak
cumhurbaşkanı, istediği zaman meclisi de feshedebilecek. Başbakanlık 2019’da
kalkacak. Milletvekili sayısı 550’den 600’e çıkacak. 25 olan milletvekili
seçilme yaşı 18’e düşürülecek. Hükümetin ‘yasama ve yürütme güçleniyor, yargı
bağımsızlaşıyor’ teziyle savunduğu anayasa değişikliğine sosyal demokrat
Cumhuriyet Halk Partisi CHP, Milliyetçi Hareket Partisi içindeki muhalif grup
ve Halkların Demokratik Partisi HDP, “Türkiye’de tek adam rejimi yaratılıyor”
eleştirisiyle karşı çıkıyor. Bu eleştiriye farklı alanlardan birçok sivil
toplum örgütü de destek veriyor. Anayasa değişikliğinin toplumdaki ayrışmayı
körükleyeceği öngörüsünde bulunan siyasi analistler, referandum sürecinde de
Türkiye’deki kargaşa ortamının bitmeyeceğinden endişe ediyor.
Referandumdan ‘Evet’ çıkarsa ne
olacak?
Referandumdan ‘evet’
çıkması durumunda, anayasa değişikliği meclisten sonra halk tarafından da
onaylanmış olacak. Anayasa değişikliği ile getirilen yeni sistem için 2019’a
kadar geçiş süreci öngörülüyor. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan,
referandumdan hemen sonra resmi olarak iktidar partisi AKP’nin üyesi
olabilecek. AKP Genel Başkanı olabilmesi için de parti içindeki süreç
işletilecek. Mevcut durumda Cumhurbaşkanının hiç bir parti ile resmi ilişkisi
bulunamıyor ve böylelikle Cumhurbaşkanı tarafsızlığının korunması sağlanıyor.
Mart 2019’da yerel seçimler yapılacak.3 Kasım 2019’da da yeni sisteme göre
cumhurbaşkanı seçimi ve milletvekili genel seçimi birlikte yapılacak. Böylece
2019’da üç seçim birden yapılarak yeni sistem fiilen tam anlamıyla uygulamaya
girmiş olacak. Bu süreçte; meclisteki dört parti olan AKP, CHP, MHP ve HDP’den
oluşan parlamento aritmetiğinde de büyük değişiklikler bekleniyor. MHP Genel
Başkanı Devlet Bahçeli’nin yeni sistem gereğince atanacak cumhurbaşkanı
yardımcılarından biri olması hesaplanıyor. Böylesi bir süreç işletilirken, MHP’de
yaşanacak olası lider değişikliğinin partinin geleceğini de değiştirebileceği
öngörülüyor. Yeni sistemin ana muhalefet partisi CHP’de de ‘büyük bir sorgulama’
dönemi yaratacağı CHP’de lider değişikliğini gündeme getirebileceği
konuşuluyor. Eş genel başkanları cezaevinde olan HDP’nin ise sistemde nasıl yer
edineceği büyük merak konusu. Bu noktada siyasi analistler, “Türkiye büyük bir
kaosa ve kutuplaşmaya doğru yol alıyor” değerlendirmesi yapıyor.
Referandumdan ‘hayır’
çıkması durumunda anayasa değişikliği paketi rafa kalkmış olacak. Türkiye
sistem tartışmalarından uzaklaşmış gibi görünecek ancak bu kez de ‘erken seçim’
alternatifi belirecek. Hem Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın hem de AKP’ye anayasa
değişikliğinde destek veren MHP lideri Devlet Bahçeli’nin ‘hayır’ durumunda
erken seçimi işaret etmeleri, CHP ve HDP’den oluşan muhalefet bloğunda ‘milletvekillerine
şantaj’ olarak değerlendirilmişti. Ancak daha sonra CHP de, AKP’den gelen ‘erken
seçim’ işaretlerine “Hodri meydan. Biz de seçime varız” çıkışında bulundu.
Ankara’da Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın erken seçim için de hızlı hareket edeceğine
dair bilgiler siyasi kulislerde öne çıkıyor. Referandumda ‘hayır’ çıkması
durumunda CHP ve HDP’nin yeni dönem için ‘daha güçlü olabileceği’ ihtimali
üzerinde duruluyor. MHP’de ise parti içi kavganın daha da büyüyeceği
öngörülüyor.
Türkiye’nin referandum geçmişi
Anayasa
değişikliğinin referanduma gitmesi durumunda Cumhuriyet tarihinde 7.referandum
yapılmış olacak. Daha önceki referandumlar şöyleydi:
*1961 Anayasa
referandumu (Yüzde 60.4 Evet, yüzde 39.6 Hayır oyu ile yeni anayasa kabul
edildi)
*1982 Anayasa
referandumu (Yüzde 91.37 Evet, yüzde 8.63 Hayır oyu ile yeni anayasa kabul
edildi)
*1987, siyasi
yasaklıların kaldırılması için yapılan referandumda yüzde 50.2 Evet, yüzde 49.8
Hayır oyu ile siyasi yasaklar kaldırıldı.
*1988 yerel
seçimlerinin bir yıl erkene alınması için yapılan referandum yüzde 35 Evet,
yüzde 65 Hayır ile kabul edilmedi. (Hayır oyu çıkan tek referandum)
*2007
cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi de dahil anayasanın kimi
maddelerinde değişiklik yapılmasına ilişkin referandum yüzde 68.95 Evet, yüzde
31.05 Hayır oyu ile kabul edildi.
*2010
anayasanın kimi maddelerinin değiştirilmesine ilişkin referandum yüzde 57.9
Evet, yüzde 42.1 Hayır oyu ile kabul edildi
Yorumlar
Yorum Gönder