MİLYONLARCA İNSAN BALIK YİYEMEYECEK
Dünya Doğayı Koruma Vakfı (WWF),
Avrupalıların beslenme alışkanlıklarının değişmemesi halinde, güney
yarımküredeki yoksul ülkeler için, 2050 yılında balığın bile lüks gıda haline
gelebileceği uyarısını yapıyor.
İstatistiklere
göre, Avrupalıların kendi kara sularında avladıkları balıklar, ancak yılın
yarısı için yeterli oluyor. Zengin ülkeler, geri kalan balık ihtiyacını ise
yoksul ülkelerden ithalat yoluyla karşılıyor. Görünüşte her iki taraf için de
“kazan-kazan” durumu olan bu tablo, Dünya Doğayı Koruma Vakfı (WWF) raporuna
göre, orta vadede ciddi sorunlara neden olabilir.
Hâlihazırda 100
milyon ton civarında olan dünya genelindeki yıllık balık avı miktarının,
önümüzdeki 30 yıl içinde 137 milyon tona yükseleceği tahmin edilen raporda, bu
miktarın büyük bir bölümünün zengin ülkelerde yaşayanların sofralarını süsleyeceği
vurgulanıyor. Arzın talebi karşılayamaması durumunda, sanayi ülkelerinin daha
yüksek fiyat ödemeye hazır olacakları, bunun ise az gelişmiş ülkelerde on
milyonlarca yoksulun aleyhine olacağı kaydediliyor.
Bu insanların,
hayatta kalabilmek için, deniz mahsullerine muhtaç olduğu hatırlatılan raporda,
avlanan balıkların zengin ve yoksul ülkeler arasında adaletsiz dağıtılmasının,
açlık ve şiddet olaylarını da beraberinde getireceği uyarısı yapılıyor. Rapora
göre, özellikle besin kaynaklarının büyük bölümü deniz ürünlerine dayalı olan
Senegal, Gine, Gana, Endonezya, Malezya, Bangladeş ve Myanmar gibi ülkeler
büyük risk altında.
Her yıl üreme
miktarından çok daha fazla balığın avlandığına dikkat çekilen Dünya Doğayı
Koruma Vakfı raporunda, sorunun çözümü için şu öneriler yer alıyor: Kontrollü
avlanma, çeşitliliğin korunması, avlanma yasağı dönemlerine riayet ve âdil
dağılım gibi koşulların yerine getirilmesi durumunda, 2050 yılında, dünya
üzerindeki herkesin, kişi başına 12 kilo balık tüketmeye hakkı olabilir!
Yorumlar
Yorum Gönder