DEUTSCHE WELLE: “DAVUTOĞLU’NUN NALBANDYAN’LA GÖRÜŞÜRSE PROTOKOLLERİN BUZDOLABINA KALDIRILMASINDAN SONRA İLK RESMİ TEMAS GERÇEKLEŞMİŞ OLUR”
“Dışişleri
Bakanı Ahmet Davutoğlu’nun Erivan
ziyareti, Türkiye ile Ermenistan arasında uzun süre önce rafa kaldırılan
ilişkilerin normalleştirilmesi süreciyle ilgili tartışmaları aniden alevlendirdi”
diyen Deutsche Welle, “Davutoğlu Erivan’da Ermeni meslektaşı Eduard
Nalbandyan’la görüşürse bu, 2009 yılında iki ülke arasında parafe edilen, ancak
onaylanmayan protokollerin buzdolabına kaldırılmasından sonra taraflar arasında
ilk resmi temas olacak” dedi.
Davutoğlu’nun
ziyaretinin resmi nedeni, Karadeniz Ekonomik İşbirliği’nin (KEİ) Perşembe günü
Ermenistan’ın başkentinde başlayacak zirvesi olduğunu belirten alman yayın
kuruluşu Deutsche Welle, “ Ancak, Türk Dışişleri Bakanı Erivan’a daha ayak
basmadan, hatta Ermeni tarafıyla görüşme yapıp yapmayacağı bile kesinleşmeden
karşılıklı mesajlar ve açıklamalar gidip gelmeye başladı. Davutoğlu Erivan’da
Ermeni meslektaşı Eduard Nalbandyan’la görüşürse bu, 2009 yılında iki ülke
arasında parafe edilen, ancak onaylanmayan protokollerin buzdolabına
kaldırılmasından sonra taraflar arasında ilk resmi temas olacak” şeklinde
kaydetti.
Ziyaretin
öncesinde Türk basınında Davutoğlu’nun
Erivan'da, Ermenistan’ın işgal altında tuttuğu yedi Azeri bölgesinin ikisinden
çekilmesi karşılığında Türk-Ermeni sınırını açma önerisinde bulunacağı
haberinin çıktığına da dikkat çeken Deutsche Welle, “Bu haber Erivan’da tepki
yarattı ve Ermenistan Dışişleri Bakan Yardımcısı Savarş Koçaryan, “Davutoğlu
kışkırtıcı açıklamalar yapacağı yerde Soykırım kurbanlarının anısına ‘Soykırım
Anıtı’nı ziyaret etse daha iyi olur!” dedi. Koçaryan ayrıca, ”Türkiye
ilişkilerin normalleşmesini istiyorsa protokolleri koşulsuz olarak onaylasın ve
uygulasın. Eğer Türkiye ülkelerimiz arasında medeni ilişkiler kurulmasını arzu
ediyorsa Osmanlı İmparatorluğu’nun işlediği Ermeni Soykırımı'nı kabul etmeli ve
kapattığı sınırı açmalı” diye konuştu. Koçaryan’ın sözünü ettiği protokoller,
Türkiye ile Ermenistan arasındaki ilişkilerin normalleştirilmesi amacıyla
başlatılan “futbol diplomasisi”nin sonunda 2009 yılında parafe edilmiş, ancak
onaylanmadığı için yürürlüğe girmemişti. İki ülkeyi diplomatik ilişki kurmanın
eşiğine getiren protokollerin uygulanmamasının ardından Ankara-Erivan hattındaki
temaslar tümüyle kesilmişti” dedi.
Ermeni
medyasında yer alan bazı iddialar taraflar arasında son dönemde “gizli
diplomasi”nin başlamış olabileceğini düşündürdüğünü kaydeden Deutsche Welle, “Örneğin,
Aravot gazetesi Ermenistan’ın Türkiye’ye ilişkilerin düzelmesine yönelik yeni
bir “yol haritası” sunduğu iddiasını gündeme getirdi. Gazete, 10 gün önce
Davutoğlu’na iletildiğini ileri sürdüğü önerilerin üç maddeden oluştuğunu
yazdı. Aravot’a göre “yol haritası”, Ankara’nın Ermeni soykırımını kabul
etmesini, iki ülke arasında diplomatik ilişki kurularak sınırın açılmasını,
bunların karşılığı olarak ise Türkiye’nin Ermeni işgali altında bulunan Azeri
toprağı Karabağ’da arabuluculuk rolünü üstlenebilmesini içeriyor”.
Deutsche
Welle haberine şöyle devam etti:
“İlk bakışta
bu önerilerin Ankara tarafından kabul edilmesi güç görünüyor ancak bir başka
Ermeni ajansının yayınladığı haber-yorum konuyu farklı boyuta taşıdı. Lragir
sitesi, söz konusu önerilerin aslında Türkiye’ye ait olduğunu ve planın gizlice
Moskova üzerinden Erivan'a iletildiğini ileri sürdü. Site, “Bu plana göre
Ermenistan Türkiye'den ne toprak isteyecek ne de tazminat. Doğrusu, Ermeni
yönetimi 100 yıllık düşmanına (Türkiye) daha iyi bir hediye veremezdi. Türkiye
ise Soykırım'ı kabul edecek ama toprak iddialarından ve tazminat taleplerinden
kurtulacak” diye yazdı”.
2009
protokolleri ve Türk-Ermeni yakınlaşması ve sınırın açılması, Karabağ’daki
Ermeni işgalinin son bulması olasılığını zayıflatacağı gerekçesiyle
Azerbaycan’ın tepkisini çektiğini ve iki ülke arasında gerginlik yaşandığını
kaydeden Deutsche Welle, “Bunun sonucu olarak protokollerin rafa kaldırılması
nedeniyle Türkiye’nin dış politikasını Bakü’ye endekslediği yolunda eleştiriler
yapılmıştı. Azerbaycan Ermenistan’ı işgal ettiği topraklardan çekilmeye
zorlayabilmek amacıyla ekonomik abluka uyguluyor” dedi.
“Peki,
Azerbaycan cephesinde şimdi durum ne, 2009’a göre bir değişiklik var mı?”
sorusuna da yanıt arayan Deutsche Welle, soruya Azerbaycan Cumhurbaşkanlığı
himayesindeki Stratejik Araştırmalar Merkezi’nin Türkiye Direktörü Cavid
Veliev’in “Genel olarak Azerbaycan sınır kapılarının açılmasına karşı değil.
Hatta Ermenistan`ın beş bölgeden çekilmesi halinde kendisi de Ermenistan`la
sınırları açacağını ve Ermenistan`ı bölgesel projelere dahil edeceğini beyan
ediyor. Fakat işgalin bitmesi konusunda bir ilerleme kaydedilmeden sınırların
açılmasına onay vermeyecektir. Türk basını Davutoğlu`nun, Ermenistan'a iki bölgenin
işgaline son vermesine karşılık sınırların açılmasını teklif edeceğini yazıyor.
Aslında buna benzer teklif 2009 yılındakı protokoller sürecinde de yaşanmış
fakat Ermenistan kabul etmemişti. Anladığım kadarıyla Ermenistan bu konuyu
Türkiye ile görüşmek istemiyor. Koçaryan`ın Davutoğlu`nun ziyareti ile ilgili
açıklaması da bunu gösteriyor zaten” şeklindeki verdiği yanıtını da aktardı.
Deutsche
Welle haberini, “Protokollerin uygulanamamasının ardından Ankara-Erivan
hattında bütün temasların kesildiği sanılıyordu ancak Davutoğlu’nun ziyareti
öncesi Ermeni medyasında çıkan haber ve iddialar, ayrıca Türk basınındaki bazı
haberler iki ülkenin son dönemde 2009'da olduğu gibi İsviçre’nin
arabuluculuğunda yeniden “gizli diplomasi”yi başlatmış olabileceğinin
sinyallerini veriyor” sözleriyle noktaladı.

Yorumlar
Yorum Gönder