LIBERATION: “MANDELA, TÜM BİR KITAYA UMUT VE ONUR BAĞIŞLADI”



 
Liberation geçen perşembe akşamı vefat eden Güney Afrika’nın efsanevî lideri Nelson Mandela’nın manevi mirasını ele aldığı haberinde, “Afrikalılar, mücadelelerin, hapis cezasının ve iktidar koltuğunun bile karakterini bozamadığı bu dev sesi yitirdiler. Güney Afrika’nın ilk siyahî lideri Nelson Mandela tüm bir kıtaya ümit ve onur bağışladı” şeklinde kaydetti.

Sol liberal çizgideki Fransız liberation gazetesi, “Güney Afrika ve dünyanın geri kalan ülkeleri bugün yetim kaldı. Afrikalılar, mücadelelerin, hapis cezasının ve iktidar koltuğunun bile karakterini bozamadığı bu dev sesi yitirdiler. Güney Afrika’nın ilk siyahî lideri Nelson Mandela tüm bir kıtaya ümit ve onur bağışladı. Bu kıta bugün hâlâ bölünmüş ve sömürge geçmişi nedeniyle hâlâ hasta durumda. Bu kıta ayrıca, Mali ve Orta Afrika’da görüldüğü üzere kendi kötü ruhlarıyla mücadele etmekten uzak. Mandela’nın sesine herkes kulak verdi, çünkü o, ırkları ve ten rengini önemsiz kılan bir dünya arzu ediyordu. Tek bir ulus, tek bir halk, tek bir aile istiyordu. Güney Afrika için verilmiş olan bu ders tüm dünya için geçerlidir” diye yazdı.

 

 LE REPUBLICIAN LORRAIN: “MANDELA’NIN KARAKTERİ KENDİ KITASININ VE ÇAĞININ SINIRLARINI AŞIYOR”

Fransız Le Republician Lorrain gazetesi Nelson Mandela’nın ölümü hakkında, “Siyasi bir liderin ölümünden sonra dünya çapında anılmasının bu kadar meşru olması enderdir. Zira Mandela’nın karakteri kendi kıtasının ve çağının sınırlarını aşıyor” dedi.

Gazete haberine şöyle devam etti:

“Bir ahlak abidesi... Uzlaşmanın dünya çapında ikonu... Nelson Mandela hakkında bu sözleri, aynı ülkeden Nobel Barış Ödülü sahibi Desmond Tutu söylemişti. Ve bu sözler Güney Afrika’nın ilk siyahî devlet başkanının içinde bulunduğu yüzyılın tarihi açısından önemini iyi özetliyor. Siyasi bir liderin ölümünden sonra dünya çapında anılmasının bu kadar meşru olması enderdir. Zira Mandela’nın karakteri kendi kıtasının ve çağının sınırlarını aşıyor”.

EL PAIS: “HALEFLERİNDE MANDELA’NIN KOYDUĞU YÜKSEK AHLAKİ İDDİALARDAN ESER YOK”

El Pais gazetesi Mandela’nın ölümüyle ilgili  olarak, “Mandela ile vedalaşan ülke tehlikeli bir biçimde eski devlet başkanının ideallerinden uzaklaştı. Siyahlarla beyazları barıştırırken Mandela’nın koyduğu yüksek ahlaki iddialardan haleflerinde eser yok” diye yazdı.

Sol lieral İspanyol gazetesi El Pais ayrıca şu görüşlere yer verdi:

“Nelson Mandela’nın ölümüyle birlikte Güney Afrika ve tüm Afrika kıtası örnek alınan önemli bir şahsiyeti kaybetti. Güney Afrika’nın şimdi rehberi olmadan yaşamayı öğrenmesi gerekecek. Mandela ile vedalaşan ülke tehlikeli bir biçimde eski devlet başkanının ideallerinden uzaklaştı. Siyahlarla beyazları barıştırırken Mandela’nın koyduğu yüksek ahlaki iddialardan haleflerinde eser yok. Güney Afrika geleceği belli olmayan bir barut fıçısına döndü. İktidardaki Afrika Ulusal Kongresi (ANC) iç çatışmaları ve yolsuzluklarıyla Afrika ülkelerindeki diğer hükümet partilerinden pek bir farklılık taşımıyor. Mandela’nın mirasını korumak ve buna belli güçlerin el koymasını engellemek tüm Güney Afrikalıların ödevidir”.

DE TELEGRAAF: “MANDELA’NIN ŞİDDET VE YOLSUZLUK NEDENİYLE GÜZEL AFRİKA VİZYONUNUN TAMAMEN GERÇEKLEŞMEDİĞİ NE YAZIK Kİ DOĞRU”

De Telegraaf yorumunda Nelson Mandela’nın vizyonunun Güney Afrika’da hayata tam olarak geçmediğine dikkat çektiği haberinde, “Mandela’nın güzel Güney Afrika vizyonunun tamamen gerçekleşmediği de ne yazık ki doğru. Ülkenin bazı bölgeleri şiddet ve yolsuzluk nedeniyle terörize olmuş durumda. İlk serbest seçimlerden beri söz söyleme hakkına sahip olan Afrika Ulusal Kongresi diktatörce eğilimler sergiliyor” dedi.

 
 
Hollanda’da yayınlanan De Telegraaf ayrıca şu değerlendirmelere yer verdi:

“Tutarlı duruşuyla Mandela ülkesi için başka bir geleceği mümkün hale getirdi. Bu, şiddetin olmadığı bir gelecek olmalıydı ancak tam olarak öyle olmadı. Bununla birlikte beyazlarla siyahlar arasında korkulan kanlı hesaplaşma da meydana gelmedi. Mandela uzlaştırıcı tarzıyla buna belirgin bir katkı sağladı. Daha ölümünden önce Mandela bir efsane hale gelmişti. O, tüm dünyanın düşüncelerinde yaşamaya devam edecek. Mandela her yerde gençler kadar yaşlılar için de umudun sembolü. Daha iyi daha adil bir gelecek umudunun… Ama Mandela’nın güzel Güney Afrika vizyonunun tamamen gerçekleşmediği de ne yazık ki doğru. Ülkenin bazı bölgeleri şiddet ve yolsuzluk nedeniyle terörize olmuş durumda. İlk serbest seçimlerden beri söz söyleme hakkına sahip olan Afrika Ulusal Kongresi diktatörce eğilimler sergiliyor”.

POLITIKEN: “MANDELA’NIN ÖLÜMÜYLE ÖZGÜRLÜK VE ADALET MÜCADELESİ DE ÖLDÜ”

Danimarka gazetesi Politiken ise Güney Afrikalı liderin ölümüyle birlikte küresel bir vizyonun da sona erdiğini belirterek, “Nelson Mandela öldü ve onunla birlikte dünya üzerindeki küresel orta sağ kanatların özgürlük ve adalet için verdikleri mücadele de” ifadesini kullandı.

Gazete haberini şöyle noktaladı:

“Mandela’nın cesaretine ve örnek olma fonksiyonuna ne kadar değer biçilse azdır. Öne çıktı ve tereddüt etmeden yüksek bir bedel ödedi. Ama özgürlük baskı karşısında, insanlık ırkçılık karşısında, uzlaşma nefret karşısında, demokrasi ayrımcı apartheid sistemi karşısında zafer kazandığında bunu herkes ilk başta Güney Afrika halkıyla birlikte başka türlüsünü kabul etmemek için direnen güçlü ve angaje olmuş orta sol kanatlara borçluydu. Bununla günümüz arasında yüksek derecede bir karşıtlık var. Nelson Mandela öldü ve onunla birlikte dünya üzerindeki küresel orta sağ kanatların özgürlük ve adalet için verdikleri mücadele de”.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ANKARA'NIN ORHAN VELİ'Sİ...

AYDIN OPORTÜNİZMİ VE PROLETARYA SOSYALİZMİ...

CUMHURİYETİN YEŞİL ANITI: GENÇLİK PARKI