LIBERATION: “MANDELA, TÜM BİR KITAYA UMUT VE ONUR BAĞIŞLADI”
Liberation
geçen perşembe akşamı vefat eden Güney Afrika’nın efsanevî lideri Nelson
Mandela’nın manevi mirasını ele aldığı haberinde, “Afrikalılar, mücadelelerin,
hapis cezasının ve iktidar koltuğunun bile karakterini bozamadığı bu dev sesi
yitirdiler. Güney Afrika’nın ilk siyahî lideri Nelson Mandela tüm bir kıtaya
ümit ve onur bağışladı” şeklinde kaydetti.
Sol liberal
çizgideki Fransız liberation gazetesi, “Güney Afrika ve dünyanın geri kalan
ülkeleri bugün yetim kaldı. Afrikalılar, mücadelelerin, hapis cezasının ve
iktidar koltuğunun bile karakterini bozamadığı bu dev sesi yitirdiler. Güney
Afrika’nın ilk siyahî lideri Nelson Mandela tüm bir kıtaya ümit ve onur
bağışladı. Bu kıta bugün hâlâ bölünmüş ve sömürge geçmişi nedeniyle hâlâ hasta
durumda. Bu kıta ayrıca, Mali ve Orta Afrika’da görüldüğü üzere kendi kötü
ruhlarıyla mücadele etmekten uzak. Mandela’nın sesine herkes kulak verdi, çünkü
o, ırkları ve ten rengini önemsiz kılan bir dünya arzu ediyordu. Tek bir ulus,
tek bir halk, tek bir aile istiyordu. Güney Afrika için verilmiş olan bu ders
tüm dünya için geçerlidir” diye yazdı.
Fransız Le
Republician Lorrain gazetesi Nelson Mandela’nın ölümü hakkında, “Siyasi bir
liderin ölümünden sonra dünya çapında anılmasının bu kadar meşru olması enderdir.
Zira Mandela’nın karakteri kendi kıtasının ve çağının sınırlarını aşıyor” dedi.
Gazete
haberine şöyle devam etti:
“Bir ahlak
abidesi... Uzlaşmanın dünya çapında ikonu... Nelson Mandela hakkında bu
sözleri, aynı ülkeden Nobel Barış Ödülü sahibi Desmond Tutu söylemişti. Ve bu
sözler Güney Afrika’nın ilk siyahî devlet başkanının içinde bulunduğu yüzyılın
tarihi açısından önemini iyi özetliyor. Siyasi bir liderin ölümünden sonra
dünya çapında anılmasının bu kadar meşru olması enderdir. Zira Mandela’nın karakteri
kendi kıtasının ve çağının sınırlarını aşıyor”.
EL PAIS: “HALEFLERİNDE MANDELA’NIN
KOYDUĞU YÜKSEK AHLAKİ İDDİALARDAN ESER YOK”
El Pais
gazetesi Mandela’nın ölümüyle ilgili olarak, “Mandela ile vedalaşan ülke tehlikeli
bir biçimde eski devlet başkanının ideallerinden uzaklaştı. Siyahlarla
beyazları barıştırırken Mandela’nın koyduğu yüksek ahlaki iddialardan
haleflerinde eser yok” diye yazdı.
Sol lieral
İspanyol gazetesi El Pais ayrıca şu görüşlere yer verdi:
“Nelson
Mandela’nın ölümüyle birlikte Güney Afrika ve tüm Afrika kıtası örnek alınan
önemli bir şahsiyeti kaybetti. Güney Afrika’nın şimdi rehberi olmadan yaşamayı
öğrenmesi gerekecek. Mandela ile vedalaşan ülke tehlikeli bir biçimde eski
devlet başkanının ideallerinden uzaklaştı. Siyahlarla beyazları barıştırırken
Mandela’nın koyduğu yüksek ahlaki iddialardan haleflerinde eser yok. Güney
Afrika geleceği belli olmayan bir barut fıçısına döndü. İktidardaki Afrika
Ulusal Kongresi (ANC) iç çatışmaları ve yolsuzluklarıyla Afrika ülkelerindeki
diğer hükümet partilerinden pek bir farklılık taşımıyor. Mandela’nın mirasını
korumak ve buna belli güçlerin el koymasını engellemek tüm Güney Afrikalıların
ödevidir”.
DE TELEGRAAF: “MANDELA’NIN ŞİDDET VE
YOLSUZLUK NEDENİYLE GÜZEL AFRİKA VİZYONUNUN TAMAMEN GERÇEKLEŞMEDİĞİ NE YAZIK Kİ
DOĞRU”
De Telegraaf
yorumunda Nelson Mandela’nın vizyonunun Güney Afrika’da hayata tam olarak
geçmediğine dikkat çektiği haberinde, “Mandela’nın güzel Güney Afrika
vizyonunun tamamen gerçekleşmediği de ne yazık ki doğru. Ülkenin bazı bölgeleri
şiddet ve yolsuzluk nedeniyle terörize olmuş durumda. İlk serbest seçimlerden
beri söz söyleme hakkına sahip olan Afrika Ulusal Kongresi diktatörce eğilimler
sergiliyor” dedi.
“Tutarlı
duruşuyla Mandela ülkesi için başka bir geleceği mümkün hale getirdi. Bu,
şiddetin olmadığı bir gelecek olmalıydı ancak tam olarak öyle olmadı. Bununla
birlikte beyazlarla siyahlar arasında korkulan kanlı hesaplaşma da meydana
gelmedi. Mandela uzlaştırıcı tarzıyla buna belirgin bir katkı sağladı. Daha
ölümünden önce Mandela bir efsane hale gelmişti. O, tüm dünyanın düşüncelerinde
yaşamaya devam edecek. Mandela her yerde gençler kadar yaşlılar için de umudun
sembolü. Daha iyi daha adil bir gelecek umudunun… Ama Mandela’nın güzel Güney
Afrika vizyonunun tamamen gerçekleşmediği de ne yazık ki doğru. Ülkenin bazı
bölgeleri şiddet ve yolsuzluk nedeniyle terörize olmuş durumda. İlk serbest
seçimlerden beri söz söyleme hakkına sahip olan Afrika Ulusal Kongresi diktatörce
eğilimler sergiliyor”.
POLITIKEN: “MANDELA’NIN ÖLÜMÜYLE
ÖZGÜRLÜK VE ADALET MÜCADELESİ DE ÖLDÜ”
Danimarka
gazetesi Politiken ise Güney Afrikalı liderin ölümüyle birlikte küresel bir
vizyonun da sona erdiğini belirterek, “Nelson Mandela öldü ve onunla birlikte
dünya üzerindeki küresel orta sağ kanatların özgürlük ve adalet için verdikleri
mücadele de” ifadesini kullandı.
Gazete
haberini şöyle noktaladı:
“Mandela’nın
cesaretine ve örnek olma fonksiyonuna ne kadar değer biçilse azdır. Öne çıktı
ve tereddüt etmeden yüksek bir bedel ödedi. Ama özgürlük baskı karşısında,
insanlık ırkçılık karşısında, uzlaşma nefret karşısında, demokrasi ayrımcı
apartheid sistemi karşısında zafer kazandığında bunu herkes ilk başta Güney
Afrika halkıyla birlikte başka türlüsünü kabul etmemek için direnen güçlü ve
angaje olmuş orta sol kanatlara borçluydu. Bununla günümüz arasında yüksek
derecede bir karşıtlık var. Nelson Mandela öldü ve onunla birlikte dünya
üzerindeki küresel orta sağ kanatların özgürlük ve adalet için verdikleri
mücadele de”.
Yorumlar
Yorum Gönder