İSRAİL KAÇAK YERLEŞİM YASASINI ONAYLADI
İsrail
parlamentosu Filistin topraklarında kaçak inşa edilen yerleşimleri
yasallaştıran yasayı onayladı. Yasaya, Filistin Kurtuluş Örgütü tepki gösterdi.
İsrail işgali altındaki
Batı Şeria topraklarında inşa edilmiş binlerce Yahudi yerleşimci konutunun
yasallaştırılmasını öngören kanun teklifi İsrail parlamentosunda onaylandı. 120
üyeli İsrail meclisindeki oylamada tasarıya 60 milletvekili kabul, 52
milletvekili ise ret oyu kullandı. Aralarında başbakan Nekanyahu’nun da
bulunduğu 8 milletvekili oylamaya katılmadı.
Filistin Kurtuluş Örgütü
(FKÖ) Genel Sekreteri SaibErekat, yerleşimlerin yasallaştırılmasının iki
devletli çözüm arayışının sonu olduğunu söyledi. Erekat, “Kuşatma altındaki
Gazze Şeridi’nde yaşayan binlerce Filistinli İsrail’in bombardımanlarıyla
terörize edilirken İsrail parlamentosu Filistin toprağının çalınmasına izin
verdi. Yağmalama yasallaştırılamaz”dedi. FKÖ Genel Sekreteri ‘İsrail
hükümetinin barış şansını ortadan kaldırmak için elinden geleni yapacağından
kimsenin kuşkusu olmaması gerektiğini’, sözlerine ekledi. İsrail’in Gazze
Şeridi’ndeki Hamas mevzilerine havadan ve karadan yaptığı bombardımanda 3
kişinin yaralandığı açıklandı.
Filistin Başkanı Mahmud
Abbas’ın danışmanı Hüsam Zomblot da yerleşimlerin legalleştirilmesinin barış
çabalarının heba edilmesi anlamına geldiğini söyledi. Zomblot‘Haaretz’
gazetesine verdiği demeçte, yasanın iki devletli çözümün gerçekleşme şansını ve
uluslar topluluğunun Ortadoğu anlaşmazlığını sona erdirme stratejisini sekteye
uğrattığını belirtti.
Geriye işletilen yasayla
Batı Şeria’daki Filistinlilere ait özel arazide yasalara aykırı olarak inşa
edilen 4 bin dolayındaki konut legalleştirilmiş oldu. Aşırı sağcı partiler
kaçak yerleşimlerin tahliye edilmesini önlemek amacıyla yasa tasarısını
parlamentoya sunmuştu. Yüksek Mahkeme tarafından iptal edilmesi mümkün olan
yasada arazisi elinden alınan Filistinlilere tazminat ödenmesi de öngörülüyor.
Başbakan Netanyahu yasanın
Batı Şeria’nın iskânına nihai çözüm getirmek amacıyla çıkarıldığını söyledi.
Donald Trump’ın göreve başlamasından hemen sonra İsrail hükümeti Filistin
topraklarında Yahudi yerleşimciler için 5 bin konut ve bir de site inşa
edilmesini kararlaştırmıştı. İsrail Başsavcısı Mandelblit yerleşim yasasının
İsrail hukukuna aykırı olduğunu ve yasayı Yüksek Mahkeme’de savunmayacağını
açıkladı. Mandelblit yasanın İsrail’i Uluslararası Ceza Mahkemesi’ne şikâyet
edenlerin eline koz verdiğini de belirtti. Muhalefet lideri İzakHerzog yerleşim
yasasının ‘İsrail halkı için felaket anlamına geldiğini’, söyledi.
Filistin yönetimi
İsraillilere arazi satılmasını yasaklamıştı. Yeni yasa, mahkeme kararıyla
tahliye edilen yerleşimleri kapsamıyor. Yerleşimciler Partisi illegal kurulan
Amona sitesinin boşaltılmasına direnmiş ancak sonuç alamamıştı. Ofra’daki
Yahudi konutları da 5 Mart’a kadar istimlak edilecek. Batı Şeria ile Kudüs’ün
doğusundaki Filistin bölgelerinde kurulan 200’ün üzerindeki yerleşimde yaklaşık
600 bin İsrailli yaşıyor. İsrail hükümeti izinli inşa edilen yerleşimlerle
kaçak kurulduktan sonra legalleştirilen yerleşimler arasında ayrım yaparken,
devletler hukuku bütün yerleşimleri illegal addediyor.
Yorumlar
Yorum Gönder