IDDRI İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ HEDEFLERİNİ DEĞERLENDİRDİ
Sürdürülebilir Kalkınma ve
Uluslararası İlişkiler Enstitüsü (IDDRI), yayınladığı raporda, AB’nin 2030 ve
2050 iklim değişikliği hedeflerini değerlendirdi. Çalışma, 6 AB ülkesinden
aşağıdaki 7 araştırma enstitüsüyle birlikte gerçekleştirildi.
Avrupa
Birliğinin, enerji sistemini yapısal olarak karbondan arındırma konusunda çok
ciddi ilerleme kaydettiğini bildiren rapor, ilerlemenin en belirgin şekilde
görüldüğü alan olan enerji üretimi sektöründe karbon yoğunluğu 2000-2014
yılları arasında yüzde 20,9 düştüğünü kaydetti.
Raporda, bu
ilerlemeye rağmen, AB’nin şu anda 2030 ve 2050 hedeflerini tutturabilecek
ivmede olmadığı ifade edildi. Raporda incelenen göstergelerin çoğundaki
değişimlerin yetersiz olduğu belirtildi. Emisyonlarda yaşanan değişimin
çoğunun, yapısal değişikliklerden çok, periyodik etkilerden kaynaklandığını,
özellikle ekonomik kriz ve takip eden yavaş toparlanmanın etkisinin büyük
olduğu kaydedildi. Raporda endüstriyel gereç ve süreçleri karbondan arındırma
gibi uzun vadeli seçenekler içinse yeterince hazırlık yapılmadığı belirtildi. Yenilenebilir
enerji kullanımının önemli ölçüde arttığı elektrik sektöründe bile, karbon
yoğunluğunda azalmanın önümüzdeki on yılda, yılda yüzde 1,8’den yılda yüzde 3’e
çıkması gerekirken, AB ulaşım sektöründe de hedeflerin gerisinde kalıyor. Yolcu
taşımacılığının enerji yoğunluğunda şu anda yılda sadece yüzde 0,8 iyileşme
görülürken, eğer 2030-2050 hedeflerine ulaşılmak isteniyorsa yılda kabaca yüzde
1,8 iyileşme kaydedilmesi gerektiği belirtildi.
IDDRI Direktörü
Teresa Ribera’ya göre, Avrupa ciddi bir gelişim göstermiş olsa da, uzun vadeli
hedeflere ulaşmak için, özellikle ulaşım ve sanayide yeni sektörel politikalara
ihtiyaç var.
Rapor, Avrupa
Birliği ve Üye Ülkeler’in politikalarında karbondan arınma konusundaki
yaklaşımlarını ciddi şekilde gözden geçirilmeleri ve her bir sektörde emisyona
neden olan en önemli faktörlere odaklanmaları gerektiğini ifade etti. Raporda,
AB’nin temiz devinim için bir dizi yeni atılıma ihtiyacı olduğunu, örneğin
ulaşımda, emisyonların 2025’e dek kilometre başına en az 70 gram CO2’e
indirilmesi gibi iddialı bir hedefin yanında, toplu taşıma ve ticari filo
tedarikinin yüzde 100 elektrikli olması konusunda bir çerçeve oluşturması
gerektiği kaydedildi.
Binalarda
enerji verimliliğinin iyileştirilmesi ve kullanılan yakıtın değiştirilmesi
konusunda hedeflerin, finansmanın ve izlemenin daha güçlü olması gerektiği de
raporda belirtildi.
IDDRI İklim
Programı Direktörü ve raporun yazarlarından Thomas Spencer durumu, Sektörler
arası emisyon hedefleri, kendi başlarına AB enerji sisteminin karbondan
arınması için yeterli itici gücü oluşturmuyor olarak açıkladı.
Rapora göre,
AB, hedeflerine ulaşmak istiyorsa, 2030 paketinin uygulanması için var olan
önerilerin en güçlü şekilde uygulamaya konulması gerekiyor. AB’nin özellikle
enerji verimliliği hedefleri eğer şu anki haliyle uygulamaya konulursa —örneğin
2030’a dek yüzde 27-yüzde 30 arası enerji verimliliği— AB’de enerji
üretkenliğindeki gelişmelerin hızında bir düşüş yaşanabileceğini öngören rapor,
2020’lerin sonunda da sürecek düşük ve etkisiz karbon fiyatı riskini önlemek
için AB Emisyon Ticaret Sistemi’nin acilen güçlendirilmesi gereğinin altını
çizdi.
Rapora göre, AB’nin,
enerjiyi yoğun kullanan ve ticareti yapılan çelik gibi ürünlerin karbondan
arındırılması konusundaki politikalarını değiştirerek, sanayide düşük karbonlu
gereç ve süreçlere pazar oluşturulması için, pazardaki talep ölçümlerine yeni
bir bakış açısıyla odaklanmayı da içermesi gereken politikalara geçmesi
gerekiyor.
AB’nin,
elektrik üretiminden kömürü aşamalı olarak çıkarma politikalarını da göz ardı
etmesi gerektiği raporda belirtildi. Şu anda AB emisyon ticaret sisteminden
kömürün çekileceğine dair güçlü bir belirti olmadığını belirten rapor, 2030’a
kadar, kömür kullanımının yüzde 50’den fazla azaltılıp, yerini düşük karbonlu elektrik
kaynaklarına bırakılması gerektiğini ifade etti.
Yorumlar
Yorum Gönder