Birey ve demokrasi
Birey
sorgulamayı, itiraz etmeyi ve başkaldırmayı meşru hakkı gören ve gerektiğinde
bu hakkını kullanan insan demektir. Birey topluma ve tarihe karşı sorumluluğu
olduğunu düşünen ve tarihin akışına tek başına değilse bile, örgütlenerek ve
mücadele ederek etkide bulunabileceğini; dahası bunun bir hak olduğu kadar
birey ve vatandaş olmanın kaçınılmaz kıldığı bir görev olduğunu içselleştiren
insandır.
Henüz
en kamil biçimiyle değilse bile, embiryon haliyle bireyin ortaya çıkışı; en
ilkel haliyle demokrasinin varlığının gerek şartıdır. Kamil (ileri-olgun)
demokrasi, bireyin kamilleşmesi oranında olanaklı olabilecektir.
Ne
gariptir ki Türkiye'de bugün ileri demokrasi dedikleri, en ilkel haliyle bile
bireyin varlığına değil; tam aksine bireyden itiraz etmeyen. sorgulamayan,
isyan etmenin meşru bir hak olduğu idrakinden hiç nasiplenmemiş itaatkar cemaat
üyesi üzerinde yükseltilmeye çalışılmaktadır.
Bunun
için bu demokrasi bir yalandan ibarettir ve gerçekleşen ileri demokrasi değil; ilkel burjuva demokrasisinden önce neo-liberal
ve neo-teokratik otoriterizme ve oradan da açık bir diktatörlüğe doğru bir
dönüşümdür.
Gezi
eylemlerinin arkasındaki çok önemli faktörlerden biri de, "birey"
olmaktan vazgeçmeyenlerin, bireyi yok etmeye yönelik bu gidişata itirazıdır
Kamillik elitizmi de popülizmi de aşan/dıştalayan bir
durumdur... kamillik zira salt ya da temelde okul eğitimi ile değil toplumsal
mücadelenin eğitimiyle de (sentezlenerek biriktirilen) deneyimle oluşan bir
şeydir... Yani bir ilkokul mezunu k...
kamil demokrasi salt oy ve sandık demokrasisi değildir; çok oy
kadar örgütlülük, eylem, bilim ve sanatın da kendi araç ve yöntemleriyle etkili
olabildiği bir demokrasidir.
evet kamillik gerçek anlamda birey oluştur ve gerçek anlamda
birey oluş; yalıtılmış bireyin bir hiçlik olduğunu, bireyin bir ilişkisel
(toplumsal-doğasal) bir kimlik olduğunun idraki demektir aynı zamanda... Ya da
kendisinin o ilişkiselliğin anlamlı bir parçası (ama parçası) olduğunda
hiçlikten kurtulabileceğini... Kamil insan "her şeyi en iyi ben bilirim.
en iyi, en doğru ben karar veririm" diye düşünemeyecek kadar epistomolojik
ve etik açıdan toplumcudur.
Yorumlar
Yorum Gönder